Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
UOKiK wygrywa przed sądem
< poprzedni | następny > 30.10.2009
Sąd Apelacyjny i Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów potwierdziły trzy decyzje Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Pierwszy w wyroków dotyczy spółki Tikurilla Polska. W grudniu 2007 roku Prezes UOKiK stwierdził, że w latach 2003-2006 producent farb i lakierów wraz ze swoimi hurtowymi odbiorcami stosował praktyki ograniczające konkurencję.
Stosując niekorzystne postanowienia w umowach Tikkurila Polska zobowiązywała 84 kontrahentów do sprzedaży swoich wyrobów po cenach nie niższych niż ceny zakupu, podwyższonych jedynie o narzuconą z góry marżę minimalną. Zdaniem Prezesa Urzędu producent oraz hurtownicy przekroczyli dozwolone formy współpracy podejmując działania mające na celu ograniczenie bądź wyeliminowanie konkurencji z rynku.
Na spółkę Tikurilla Polska została nałożona kara finansowa w wysokości ponad 2 mln. zł. Przedsiębiorca odwołał się od decyzji w zakresie nakładającym karę wskazując na jej niewspółmierność. W wydanym 27 października br. wyroku Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oddalił odwołanie spółki uznając, że nie zasługuje ono na uwzględnienie, gdyż ustalenie i ocena prawna zawarte w decyzji są prawidłowe, a kara nałożona na przedsiębiorcę nie jest wygórowana.
Drugi z wyroków dotyczy Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze. W wydanej w sierpniu 2008 roku decyzji Prezes UOKiK uznał, że przedsiębiorca nadużył swojej pozycji dominującej związanej z udostępnianiem infrastruktury lotnisk na terenie portów lotniczych Warszawa/Okęcie, Rzeszów/Jasionka, Zielona Góra/Babimost. W decyzji została nałożona także kara w wysokości 200 tys. zł. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów potwierdził, że opłaty lotniskowe i nawigacyjne za loty krajowe i międzynarodowe były różnicowane bez uzasadnienia. Sąd uznał również zasadność nałożenia kary jak i jej wysokość.
W kolejnym wyroku wydanym 21 października Sąd Apelacyjny oddalił apelację Stowarzyszenia Autorów ZAiKS od wyroku SOKiK, który utrzymał w mocy decyzję Prezesa UOKiK z czerwca 2008 roku. W wydanej decyzji Urząd nałożył na ZAiKS karę w wysokości ponad 1,5 mln zł za opóźnienie w wykonaniu innego prawomocnego rozstrzygnięcia. Sprawa miała swój początek w lipcu 2004 roku, kiedy po przeprowadzeniu postępowania antymonopolowego wszczętego na wniosek członków zespołu muzycznego „Brathanki” Prezes UOKiK wydał decyzję, w której uznał, że ZAiKS wymuszał na twórcach udzielanie wyłącznego upoważnienia do zarządzania prawami do utworów w zakresie publicznego wykonania oraz nagrywania. Pomimo tego, że decyzja się uprawomocniła ZAiKS nie zmienił w pełni zakwestionowanej praktyki. W związku z tym UOKiK wszczął postępowanie w sprawie nałożenia kary za niewykonanie decyzji.
Dodatkowe informacje:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 430
faks 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl
Tagi: sokik, wyrok, Tikurilla Polska, ochrona konkurencji, porozumienia ograniczające konkurencję, Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze, nadużywanie pozycji dominującej, niedozwolone porozumienia, sąd, kara pieniężna, Stowarzyszenie Autorów ZaiKS, wyrok, kartel, zmow
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (105 KB, doc, 2016.06.14)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie