Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Jak sprzedawcy informują o cenach? Kontrola Inspekcji Handlowej
< poprzedni | następny > 10.11.2017
- Inspekcja Handlowa na zlecenie UOKiK skontrolowała, jak sprzedawcy informują o cenach.
- Inspektorzy sprawdzili prawie 64 tysiące partii produktów.
- Zastrzeżenia wzbudziło tylko 4 tys. partii (6,4 proc.).
Komentarz Prezesa UOKiK Marka Niechciała
Zobacz więcej materiałów multimedialnych
W I kwartale 2017 r. Inspekcja Handlowa na zlecenie UOKiK sprawdzała, jak sprzedawcy informują konsumentów o cenach produktów. Inspektorzy skontrolowali prawie 64 tys. partii produktów, kwestionując 4 tys. partii (6,4 proc.). – Nieprawidłowości jest niewiele. To dobra informacja dla każdego konsumenta. Większość sprzedawców poprawnie informuje o tym, ile kosztują ich produkty – mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Inspektorzy przykładowo kwestionowali brak cen jednostkowych (za litr czy kilogram) lub to, że konsument w ogóle nie był informowany o tym, ile kosztuje towar. Zdarzało się również, że te same produkty umieszczone w różnych miejscach sklepu miały inne ceny. Jedynie kilkadziesiąt partii kosztowało mniej na półce, a więcej w kasie.
Inspektorzy Inspekcji Handlowej za błędne informowanie konsumentów o cenach wydali 34 decyzje i nałożyli 24 tys. zł kar na sklepy, które nie przestrzegały obowiązków informacyjnych.
Konsumentom przypominamy:
- Musisz wiedzieć, za ile kupujesz. Cena musi być czytelna, widoczna i jednoznaczna.
- Cena musi być zawsze brutto, czyli z podatkiem.
- Przepisy nie wymagają, aby cena znajdowała się na każdym towarze. Znajdziemy ją na wywieszce - w sklepie, w kiosku, na poczcie - lub w cenniku.
- U dentysty, fryzjera, kosmetyczki, krawca – szukaj cennika.
- Niższa cena na półce niż w kasie? Masz prawo kupić po niższej cenie.
- Sprawdzaj i porównuj ceny jednostkowe (czyli cenę za litr, kilogram, metr)
- Nie ma obowiązku umieszczania czytników cen w sklepach – informację na temat ceny znajdziesz w miejscu, gdzie znajduje się towar.
- Masz wątpliwości? Skontaktuj się z Inspekcją Handlową. Maksymalna kara za brak ceny wynosi do 20 tys. zł.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Biuro Prasowe UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 695 902 088
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL
Tagi: ochrona konsumentów, kontrola, ceny, Inspekcja Handlowa, handel, sklepy
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (163 KB, doc, 2017.11.10)
- Komentarz Prezesa UOKiK Marka Niechciała (1,77 MB, mp3, 2017.11.10)
- Informacja o wynikach kontroli (1,02 MB, pdf, 2017.11.10)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie