Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Komisarz Kuneva w UOKiK
< poprzedni | następny > 27.06.2008
Celem wizyty Komisarz Kunevy w Polsce jest promowanie idei włączenia zagadnień konsumenckich do innych obszarów polityki UE, takich jak usługi finansowe, transport czy energetyka. Jest to jeden z głównych priorytetów unijnej Strategii Polityki Konsumenckiej na lata 2007-2013. Ważny punkt pobytu Megleny Kunevy, to spotkanie z Małgorzatą Krasnodębską-Tomkiel, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Komisarz Kuneva pozytywnie oceniła działania podejmowane przez UOKiK na rzecz edukacji konsumentów oraz ochrony ich interesów. Tylko w 2008 roku do Rejestru klauzul niedozwolonych zostało wpisanych prawie 140 postanowień abuzywnych (obecnie znajduje się ich tam ponad 1400). Ponadto w ciągu ostatnich sześciu miesięcy wszczęliśmy blisko 800 postępowań administracyjnych (z tego 393 wyjaśniających) i wydaliśmy prawie 100 decyzji z zakresu ochrony konsumentów. - Prawo, nawet zapisane, pozostaje martwe jeśli nie jest wdrażane i przede wszystkim egzekwowane - powiedziała Meglena Kuneva.
Ze względu na szerokie kompetencje, jakie ustawodawca przyznał Prezesowi UOKiK, Urząd dba nie tylko o ekonomiczne interesy konsumentów prowadząc liczne postępowania administracyjne czy akcje edukacyjne, ale również o ich zdrowie i życie eliminując z rynku produkty niebezpieczne. Walce z nieuczciwymi przedsiębiorcami służą również nowe przepisy, dzięki którym od kwietnia 2007 roku mamy możliwość nakładania kar finansowych na przedsiębiorców. Ci, którzy naruszają prawa konsumentów, muszą liczyć się z sankcją w wysokości do 10 proc. ich przychodu osiągniętego w roku poprzedzającym wydanie decyzji. - Chciałabym podkreślić, że w naszych wysiłkach na rzecz nadania problemom konsumenckim właściwej rangi liczymy na wsparcie ze strony Komisji Europejskiej. Podobnie jak Pani Komisarz dostrzegam potrzebę uwzględnienia interesów słabszych uczestników rynku w procesie opracowywania, a następnie wdrażania wielu polityk prowadzonych przez państwo - podsumowała Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel.
Podczas spotkania zaprezentowany został projekt, realizowany dzięki wsparciu Komisji Europejskiej - aż 60 proc. z blisko 250 tys. euro finansowane jest ze środków unijnych. Inicjatywa ma służyć podniesieniu bezpieczeństwa dzieci na placach zabaw. Problemem udało się zainteresować inne państwa członkowskie. W ramach wspólnego działania - z Bułgarią, Danią, Estonią, Holandią, Norwegią, Słowacją i Słowenią - Urząd zamierza polepszyć bezpieczeństwo na placach zabaw. Z jednej strony dzięki współpracy instytucji zajmujących się nadzorem rynku, a z drugiej - zwiększając świadomość wszystkich podmiotów, które są odpowiedzialne za bezpieczeństwo urządzeń znajdujących się na placach zabaw: importerów, producentów, dystrybutorów, administratorów terenów, osiedli, rodziców oraz instytucji nadzoru rynku.
Meglena Kuneva pochodzi z Bułgarii, jest doktorem prawa i pełni funkcję Kiomisarza do spraw Ochrony Konsumentów w Komisji Europejskiej od stycznia 2007 roku, kiedy Bułgaria i Rumunia wstąpiły do Unii Europejskiej. Bezpośrednio przedtem była ministrem do spraw europejskich Bułgarii.
Materiał dźwiękowy z konferencji prasowej na stronie www.ec.europa.eu/polska
Dodatkowe informacje:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 430
Fax 22 826 11 86
E-mail: mcieloch@uokik.gov.pl
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (558 KB, doc)
Galeria zdjęć
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie